Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar

​​​​​​​​​​​​​​Vi är nu ett och samma försäkringsbolag

Den 1 april 2022 gick Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar ihop. Det innebär att dina medlemsförsäkringar via Akademikerförsäkring kommer att flyttas över till​​ ​Trygg-Hansa under 2023. 

Här förklarar vi vad som kommer att hända och vad du kan ​behöva tänka på:

 
 

Dina försäkringar​

Innehåll, pris, rabatter – vad kan förändras? När händer vad?​

 
 

Betalning

Autogiro, e-faktura eller faktura – det mesta fortsätter som vanligt.​

 
 

Om något har hänt

Så gör du en skadeanmälan och följer pågående skadeärenden.

 
 

Mina sidor eller post i brevlådan

Så får du fakturor, försäkringsbrev och andra utskick.


Dina försäkringar

Med start i januari 2023 kommer alla ​​försäkringar hos Moderna att förnyas hos oss på Trygg-Hansa. Det innebär att din försäkring kommer att vara en Trygg-Hansa-försäkring när nästa försäkringsperiod börjar.​

Du får informationen i god tid innan

Senast 30 dagar innan din försäkring förnyas får du ditt nya försäkringsbrev från oss. Då förklarar vi också vad som förändras, så att det är tydligt för dig hur försäkringen kommer att gälla. Samtidigt blir din försäkring synlig på Mina sidor här på trygghansa.se. Om du har försäkringar som ännu inte har förnyats, så ser du dem fortfarande på Mina sidor hos Moderna Försäkringar.

Ditt nya försäkringsbrev kommer att finnas på Mina sidor. Du kan välja att vara helt digital och slippa få det hem i brevlådan.

Mina sidor eller post i brevlådan – så funkar det

För dig med barnförsäkring grund eller medium​

Barnförsäkring grund och medium har sedan tidigare förmedlats av Akademikerförsäkring. De kommer nu även att hantera och fakturera den och svara på dina frågor. Du förlänger din försäkring genom att fortsätta betala för din försäkring. Du kommer att hitta all information om din försäkring genom att logga in på Mina sidor på akademikerforsakring.se. Där ser du försäkringens omfattning, pris och dina försäkringsbelopp och du kan även ansluta dig till autogiro eller e-faktura om du fortsättningsvis önskar månadsbetalning av din försäkring. ​ Dina nya försäkringshandlingar och faktura kommer du att få av Akademikerförsäkring en månad innan din försäkring förnyas.​

Bilförsäkring: Slipp extra självrisk för unga förare

Ska någon som är under 24 år köra din bil? I så fall behöver vi veta det. Meddela oss enkelt på Mina sidor, efter att du har fått ditt nya försäkringsbrev från oss. Sedan slipper du betala en extra självrisk om den unga föraren skulle råka ut för en trafikolycka. Om ni bara ska övningsköra behöver du inte informera oss om föraren.

Ändra information om förare


Hemförsäkring: Lägg till personnummer

I din hemförsäkring ingår ett visst personligt skydd, till exempel en reseförsäkring och kristerapi. Meddela oss därför vilka som ingår i ditt hushåll. Det gör du enkelt själv på Mina sidor, efter att du har fått ditt nya försäkringsbrev.​

Lägg till personnummer​

Så blir din samlingsrabatt​

När din försäkring förnyas och finns hos Trygg-Hansa kan du utöver din medlemsrabatt få samlingsrabatt, 5–20 procent beroende på hur många försäkringar du har och vilka försäkringar det är. Samlingsrabatten bygger på dina samlade försäkringar hos både Moderna Försäkringar och Trygg-Hansa.

En nyhet är att vårdförsäkring och barnförsäkring kommer att vara rabattgivande, det vill säga hjälpa till att öka rabatten på din hem- och bilförsäkring. Däremot kommer du inte att kunna få någon rabatt på din diagnosförsäkring​.​


Frågor och svar

Ändras innehållet i min försäkring?
 

Ja, inför förnyelsen har vi gjort några ändringar. Du får utförlig information om just din försäkring senast 30 dagar innan den ska förnyas, tillsammans med försäkringsbrevet.

Förändras mitt pris?
 

Du ser ditt pris i försäkringsbrevet som kommer från oss senast 30 dagar innan försäkringen förnyas. Priset kan ändras när en försäkring förnyas, men det går inte att säga något generellt om hur det blir vid den här förnyelsen. Flera faktorer påverkar både ditt pris och ifall det förändras från år till år, till exempel nivån på din självrisk, vilka försäkringsbelopp du väljer och hur omfattande försäkringen är.

Min bilförsäkring har blivit en märkesförsäkring. Vad innebär det?
 

En märkesförsäkring är en försäkring som är specialanpassad för just ditt bilmärke. Det innebär att din bil alltid repareras med originaldelar på auktoriserade verkstäder. Dessutom får du ett eget telefonnummer till kundservice och skadeservice, där du snabbt får hjälp.


Trygg-Hansa samarbetar med ett antal utvalda bilmärken. Om din bil är ett av dessa märken, så blir din bilförsäkring hos Moderna Försäkringar automatiskt en märkesförsäkring när den förnyas hos oss.


Märkesförsäkring – dessa bilmärken samarbetar vi med

Jag har flera försäkringar hos Moderna. Förnyas de samtidigt?
 

Nej, varje försäkring förnyas hos Trygg-Hansa när nästa försäkringsperiod börjar, det vill säga vid respektive försäkrings huvudförfallodag. Det datumet hittar du på försäkringsbrevet från Moderna Försäkringar.​

Under en tid kan du alltså ha försäkringar hos både Trygg-Hansa och Moderna. De försäkringar som ännu inte har förnyats hittar du fortfarande på Mina sidor hos Moderna.​

Vad händer med min djurförsäkring hos Moderna?
 

Även Moderna Djurförsäkringar är numera en del av Trygg-Hansa. Därför kommer alla djurförsäkringar att förnyas hos Trygg-Hansa. Senast 30 dagar innan just din försäkring förnyas får du ditt nya försäkringsbrev tillsammans med mer information från oss.

Påverkas mina försäkringar hos Trygg-Hansa?
 

Nej, de försäkringar som du redan har hos Trygg-Hansa påverkas inte av att vi går ihop med Moderna Försäkringar. Innehållet är detsamma, och vi ändrar inga villkor.


Det som kan förändras är hur du får post från oss. Om du är digital kund hos Moderna Försäkringar, så blir du automatiskt det hos oss också när din försäkring från Moderna förnyas hos Trygg-Hansa. För dig som brukar få dina försäkringspapper från oss per post, betyder det att du istället får allt till Mina sidor här på vår webbplats. Vi mejlar dig så fort det finns något nytt att läsa.


Mina sidor eller post i brevlådan – så funkar det

Jag vill teckna fler försäkringar, hur gör jag då?
 

Fram till årsskiftet tecknar du dina försäkringar precis på samma sätt som innan​. Via Akademikerförsäkring eller Modernas Försäkringars webbplats, beroende på vilken försäkring du vill teckna. Med start den 1 januari 2023 kommer du att kunna teckna hem-, fordons- och djurförsäkring här på vår webbplats.​​


Så betalar du hos oss

Du betalar din försäkring på samma sätt hos oss som hos Moderna Försäkringar – med autogiro, e-faktura eller faktura, beroende på vad du har valt.

Allt fortsätter som förut, du behöver inte ändra eller meddela oss någonting. Om du har försäkringar kvar hos Moderna Försäkringar, betalar du dem som vanligt.

​Du behöver alltså inte göra någonting. Men ett par saker är nya:

Autogiro – en enda dragning, i början av månaden
 

Om du brukar betala via autogiro, fortsätter dragningarna automatiskt när försäkringen har förnyats hos oss, med Trygg-Hansa som betalningsmottagare. Det är bara två saker som ändras:

  • Vi drar pengarna från ditt konto den första vardagen i månaden. Det är alltså några dagar senare än hos Moderna Försäkringar, där dragningen görs den 28:e. Tänk även på att de fortsätter att dra pengar om du har försäkringar kvar där.
  • ​Om du har flera försäkringar hos oss, så drar vi totalsumman för dem vid en och samma autogirodragning. Hos Moderna Försäkringar görs istället en dragning per försäkring.

Före första dragningen får du ett autogirobesked, där du ser hur mycket som kommer att dras och vilken dag det sker. Om beloppet ändras, till exempel för att ännu en försäkring förnyas hos oss, så får du ett nytt autogirobesked.

Autogiro hos Trygg-Hansa – så f​ungerar det​

Ingen betalning per kvartal​
 

Du som har betalat till Moderna Försäkringar per kvartal via autogiro, kommer hos oss att betala per månad.

​Om du har betalat per kvartal med faktura​, kommer du nu att betala per halvår.

Den första betalningen kan vara på ett högre belopp​
 

Första gången kan du behöva betala för ett par extra dagar utöver den period som du brukar betala för. Det beror på att försäkringsperioden hos Trygg-Hansa alltid börjar den första dagen i en månad.

Exempel: Karims mopedför​säkring hos Moderna Försäkringar gäller fram till 26 maj, och 27 maj förnyas den hos Trygg-Hansa. I fortsättningen kommer hans försäkringsperiod att börja 1 juni. Den här första försäkringsperioden blir därför lite längre än ett år, eftersom vi lägger till de fem dagarna fram till slutet av maj.

​Karim betalar månadsvis via autogiro, så den första dragningen vi gör är för en månad och fem dagar. Från och med nästa dragning är beloppet bara för en månad. ​

​Frågor och svar

Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
 

Du som är privatkund kan betala med autogiro, e-faktura eller faktura. En skillnad mot Moderna Försäkringar är att du som vill betala per månad kan välja mellan autogiro och e-faktura.

Med autogiro behöver du inte hålla reda på datum och OCR-nummer. Du kan enkelt byta till autogiro på Mina sidor här på vår webbplats.

Hur slipper jag fakturaavgiften?
 

Om du vill slippa fakturaavgiften redan nu kan du byta betalsätt till autogiro eller e-faktura. Se bara till att byta betalsätt innan försäkringen ska betalas. Då kan du bortse från pappersfakturan.

​Hos oss betalar du bara fakturaavgift för pappersfakturor som skickas hem till dig med posten. Om du vill fortsätta att betala med faktura men slippa fakturaavgiften nästa gång, kan du välja att få fakturan och andra försäkringspapper till Mina sidor.

Mina sid​or eller p​ost i brevlådan​

Hur byter jag betalsätt?
 

Om du vill byta till autogiro gör du det enkelt på Mina sidor​.

​Om du vill byta till e-faktura per hel- eller halvår gör du bytet via din internetbank.

​För att byta till e-faktura per månad, ring oss på 08-684 125 61​ så hjälper vi dig!

Om något har hänt​​ – skadeanmälan

​ Att Trygg-Hansa och Moderna Försäkringar går ihop påverkar inte hur vi hanterar skadeärenden. Vi fortsätter att hantera skador snabbt och smidigt, och ser till att du får den hjälp och ersättning som du har rätt till.​

​​
Pågående skadeärenden fortsätter som förut
 

​Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ingenting förändras.​

Ny anmälan när din försäkring har förnyats?​
 

Om du ska anmäla något nytt efter att din försäkring har förnyats och börjat gälla hos Trygg-Hansa, så behöver du tänka på var du gör anmälan.

​Det avgörande är skadedatumet, det vill säga den dag som skadan eller olyckan skedde – alltså inte datumet när du gör själva anmälan: ​

Är du osäker på när försäkringen började gälla hos Trygg-Hansa? Den uppgiften hittar du på Mina ​sidor​ under Försäkringar och i försäkringsbrevet.​

Förbered dig inför anmälan
 

Du kan behöva beskriva olika saker i din anmälan till oss, beroende på vad som har hänt och vad det är som är skadat, stulet eller borttappat. 

Följ ditt ärende på Mina sidor
 

Efter att du har gjort en anmälan till oss på Trygg-Hansa kan du som är privatkund följa ärendet på Mina ​sidor​. D​u får ett mejl så fort något nytt har hänt eller om din handläggare behöver få kontakt med dig, till exempel för att be dig att komplettera anmälan med fler uppgifter.


Mina sidor eller post i brevlådan​​

På Mina sidor hittar du allt om dina försäkringar hos oss, bland annat försäkringsbrev, betalningsinformation och de fullständiga villkoren. Du kan också följa dina skadeärenden, skicka uppgifter till oss och mycket annat.

​​De försäkringar som du idag har hos Moderna Försäkringar blir synliga på Mina sidor senast 30 dagar innan de förnyas hos Trygg-Hansa.​

​​
Så väljer du bort papper i brevlådan
 

Du som redan är digital kund hos Moderna Försäkringar fortsätter att vara det hos oss också. Du behöver inte ändra någonting, utan får automatiskt dina försäkringspapper till Mina sidor.

Om du inte är digital kund sedan tidigare, men nu vill slippa få post hem i brevlådan, så loggar du in på Mina sidor här på vår webbplats och ändrar det valet under Profil och inställningar. Samtidigt fyller du i din e-postadress, så meddelar vi dig när det finns något n​ytt att läsa på Mina sidor. Du riskerar alltså inte​ att missa någonting.

Ditt digitala val gäller för alla dina försäkringar
 

Om du idag är digital hos oss eller hos Moderna Försäkringar, så gäller det valet för alla försäkringar hos Trygg-Hansa efter att en försäkring från Moderna har förnyats här. Det blir alltså en ändring, ifall du brukar få dina försäkringspapper med posten.


Exempel: Julia ha​r en bilförsäkring hos Trygg-Hansa och en fritidshusförsäkring hos Moderna Försäkringar. Hon brukar få post hem i brevlådan från Trygg-Hansa, men är digital kund hos Moderna Försäkringar. När fritidshusförsäkringen förnyas och finns hos Trygg-Hansa, blir hon digital kund här också. I fortsättningen får hon alltså alla sina försäkringsbrev och fakturor till Mina sidor, även för bilförsäkringen.

Vi använder Kivra
 

Du som brukar få försäkringsbrev och an​nat från Moder​na Försäkringar till Kivra, kommer även att få din post från Trygg-Hansa dit.​

Vill du ge någon annan behörighet till Mina sidor?
 

När din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa kan du logga in på Mina sidor och ge någon annan behörighet till Mina sidor. Då kan den personen se alla dina försäkringar. Hen kan också göra ändringar i försäkringarna, utom i dina personförsäkringar. Behörigheter till Mina sidor hos Moderna Försäkringar följer inte automatiskt med till Mina sidor hos Trygg-Hansa. Du behöver alltså göra den inställningen hos oss också.

Dela behörighe​t​