Den förmedlade affärens framtid
Vi tog medvetet i från tårna i rubriksättningen och här kan du läsa vidare om organisationen Mäklad försäljning i Trygg-Hansa som kommer att jobba tillsammans dig som förmedlare för våra befintliga och framtida kunder. Du kommer givetvis också att fortsätta ha kontakt med vår underwriting- och supportorganisation som du fick läsa om i förra Mäklarnytt. Om du missade det så hittar ni det här.
Vår nya chef för Mäklad försäljning
Vi är medvetna om hur kort tid en organisationsskiss finns kvar på näthinnan efter ett möte, vilket också är anledningen till att vi skippar att visa den. Istället lyfter vi fram profiler som ni kan komma att ha väldigt mycket kontakt med framöver. En sån person är Hans Berglund, som är chef för Mäklad försäljning sedan den 1 juni.
Hasse, kan du inte berätta lite kort om vem du är när du inte pratar risker och premier?
Hans Berglund heter jag, bor i Sundsvall och när jag inte jobbar hänger jag gärna med familjen. Även om det inte syns så tränar jag en hel del, mest löpning och gym. Jag gillar mat och vin, att resa och tillbringa tid på vårt sommarställe.
Vilka ingår i din organisation och vart ligger ditt fokus inför hösten?
Jag är ansvarig för Mäklardisken med sina 24 medarbetare samt Business & Relations som består av våra förmedlarhusansvariga och Key Account Managers. I och med att vi slår ihop medarbetare från både Moderna och Trygg-Hansa är fokus framåt att lära känna varandra och få ihop de två olika organisationerna vi kommer ifrån. Vi ska kombinera våra styrkor och samtidigt bibehålla så många kunder som möjligt och göra övergången så smidig som vi kan. För mig är det viktigt att vi jobbar vidare med förmedlarnöjdheten och tar kliv framåt mot att bli ert förstahandsval. Ni förmedlare är fortsatt väldigt viktiga för oss!
Hur går det med konverteringen?
Konverteringen av försäkringar från Modernas system till Trygg-Hansas system är i full gång! Vi började med försäkringarna med förfallodag i augusti och jobbar oss månadsvis framåt vilket kommer att rulla på under 2023. Ni kommer att få försäkringshandlingarna 40 dagar innan förfallodagen så att ni har tid på er att kika igenom kundens nya försäkring.
Konverteringen är komplex men vi har ett erfaret team som sköter det. Beroende på försäkring så ser processen lite olika ut, där vissa kräver manuell handpåläggning medan andra sker helt automatiskt. Det viktigaste för oss är att det ska gå smidigt för er och era kunder och vi jobbar hårt för att uppnå det. Vad gäller villkor så har vi tidigare informerat om ”Trygghet för kunden”, det säkerhetsnät som finns för att se till att kunden får ett minst lika gott skydd som tidigare. Alla villkorsjämförelser och information som vi delat tidigare rörande konverteringen hittar ni på Mäklarkontoret under ”Samgåendet”. Har ni frågor när ni får försäkringshandlingarna så är det bara att ni hör av er!
Många förmedlare undrar givetvis hur riskaptiten ser ut framåt, vad kan du berätta om den?
Det förstår jag! Vi har varit inne på det en del under våren och givetvis kommer aptiten att konkretiseras ännu mer nu under hösten och då har vi förhoppningsvis en komplett bild att dela med er förmedlare. Det som kan sägas redan nu är att Tryg är väldigt tydliga med sin målbild i fråga om affärens geografiska omfattning. Man satsar främst på affären inom Skandinavien och i andra hand Europa. Det innebär givetvis inte att vi per automatik tackar nej till internationella kunder med verksamhet utanför Europa, utan det ska ses som just en målbild och ge en fingervisning av vart vårt intresse ligger framöver. Vad gäller internationella kunder så är det avgörande vilken typ av risker som man önskar täcka av utanför Europa. Knepiga risker med USA-ansvar eller större egendomslösningar utanför Europa är kanske inte högst upp på vår önskelista!
När det kommer till aptiten kring specifika verksamheter så kan ni utgå från aptiten som Trygg-Hansa och Moderna har haft tidigare. Vi kommer att fortsätta med både yrkestrafik och industri, tillsammans med mycket annat. Men som sagt, en komplett bild av det här hoppas vi kunna komma med inom kort. Till dess, skicka in era kunder så får vi kika!
Har du något extra tips till förmedlarna och våra gemensamma kunder?
Ett hett tips är att ha lite extra koll på ekonomin med allt som händer. Ökade priser på drivmedel, transport och material innebär en påverkan på kassaflödet hos kunderna vilket innebär en annan prioritet i sina utgifter. Här kan ni som förmedlare spela en viktig roll i att hjälpa kunden att förstå varför det är viktigt att prioritera försäkringspremien, även om det kan kännas lite tufft. Det kan också vara bra att hålla lite extra koll på påminnelser, som bland annat samlas på startsidan i Mäklarkontoret.
Ytterligare ett tips är att hålla sig uppdaterad, vilket man kan göra på flera sätt. Vi hade flera pass på Onsdagsklubben i våras på temat ”ekonomi” och de kommer självklart att gå i repris under hösten. Missa inte det! Vad gäller inflationen i samhället kommer den på ett eller annat sätt att påverka försäkringspremien, enligt våra spaningar rör det sig om cirka sex till tio procent. Vi kommer givetvis fylla på med aktuella Onsdagsklubbar också, så häng med oss i höst!