Allt du behöver veta om konverteringen
Inför och i samband med det officiella samgåendet den 1 april hölls en rad olika informationsmöten. Främst handlade det om hur konverteringen skulle gå till i praktiken och vad som kunde vara bra att veta som förmedlare. Vi berättade även om skillnaderna i hanteringen och försäkringen samt var ni kunde hitta fullständiga villkorsjämförelser. Vi har, sen dess, fått ett antal frågor om kontaktvägar och vem man ska vända sig till med sina frågor. I syfte att underlätta och förtydliga kommer här lite minnesregler.
Vem ska du vända dig till?
- Vid frågor som rör en kund som tidigare har haft Moderna Försäkringar, och som nu har fått ett förnyelseförslag från Trygg-Hansa, ber vi dig att i första hand kontakta den försäkringsansvarige från Moderna.
- Om din fråga rör en kund som är en del av ett specialavtal i det tidigare Moderna Försäkringar så hänvisar vi alla frågor till den avtalsansvarige hos Moderna.
- Gäller frågan en kund som tidigare har haft Moderna Försäkringar men som redan har konverterats in i Trygg-Hansa så kontaktar ni Trygg-Hansa vid eventuella frågor.
Konverteringen i korta drag
Förenklat kan konverteringen förklaras i två steg.
1. Kunden med en gällande försäkring i Moderna Försäkringar erbjuds en förnyelse i Trygg-Hansa. Förnyelseförslaget går ut 45 dagar innan försäkringens huvudförfallodatum. Det gör att du som förmedlare har god tid på dig att informera kunden om det nya erbjudandet.
2. Den nya försäkringen i Trygg-Hansa får ett helt nytt försäkringsnummer och du som förmedlare kan hämta handlingar och underlag på kunden i Mäklarkontoret samma dag som försäkringen börjar gälla hos Trygg-Hansa. Om kunden väljer att inte förnya försäkringen sägs den upp vid förfallodagen i Moderna Försäkringar.
Viktigt att veta och förmedla vidare till kunden
Något som är viktigt att ha koll på är att olika försäkringar kan konverteras vid olika tillfällen. Det hela hänger på förfallodatumet. Om kunden till exempel har en företagsförsäkring och en flytande fordonsförsäkring för bilhandel så kan konverteringen av företagsförsäkringen ske i anslutning till ett förfallodatum den första januari. Konverteringen av den flytande försäkringen kan däremot ske vid dennes förfallodatum den första maj. Här kan du som förmedlare spela stor roll i hur tydlig information kunden får.
Efter konverteringen finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på. Läs gärna vidare nedan.
Om en skada har inträffat
Vid skadeärenden är det viktigt att hålla tungan rätt i mun då skadan ska regleras i systemet tillhörande det försäkringsbolag där försäkringen gällde vid skadetillfället. Det innebär att skador som inträffade innan kunden konverterades ska anmälas till Moderna Försäkringar. Skador som inträffat efter konvertering ska anmälas till Trygg-Hansa. Med tiden kommer vi att samla alla skador i Trygg-Hansas skadesystem.
Vad gäller skadestatistiken för en konverterad kund så kan du och kunden vara lugn i att all historiskdata ska konverteras och vi kommer se till att statistiken finns tillgänglig vid behov.
Trygg hantering av långvariga skadeärenden
Vissa företagsskador, och många personskador, tenderar att bli långsvansade. Även här kan du vara trygg i att öppna skador i Moderna Försäkringars system kommer att konverteras över innan det stängs ner. Med största sannolikhet kommer den konverteringen innebära ett nytt skadenummer i Trygg-Hansa, men det kommer att vara sökbart på det tidigare skadenumret också. Allt för att underlätta vid vidare hantering av skadan. Man har givetvis för avsikt att avsluta så många skadeärenden som möjligt innan en sådan konvertering sker, vilket i nuläget ser ut att bli någon gång under 2024. Om man önskar ompröva en skada som stängts och avslutats så ska en sådan omprövning ske i det bolag där skadan har reglerats.
Så anmäler kunden en skada
Om en kund försöker en anmäla en skada digitalt så finns det information intill skadeflödet om var skadan ska anmälas, liknande ovan. Det finns även direkta länkar till Modernas skadeanmälan. Om kunden försöker anmäla en motorskada och vi inte hittar en försäkring för det registreringsnumret så finns en hänvisning även där att kontakta oss eller Moderna Försäkringar.
Ovan förklarade vi att försäkringen konverteras i anslutning till dess förfallodatum. Har kunden försäkringar med olika förfallodatum så kan frågan om skadeanmälan bli lite snårig under en kort period mellan det att den första försäkringen konverterats till dess att samtliga försäkringar konverterats. Återigen blir du som förmedlare viktig i den guidningen av kunden, så att den hamnar rätt med sin anmälan, så som vi beskriver det ovan.
Skillnader i betalningen
Vissa saker tål att förtydligas vad gäller kundhanteringen i Trygg-Hansa kontra Moderna Försäkringar. En av dessa är betalsättet, vilket kan ändras i samband med konverteringen. Vi har tidigare redogjort för vilka olika betalsätt som det finns att välja bland i Informationsmöte #4 men det finns anledning att upprepa och redogöra för det nedan. Materialet från informationsmötet hittar ni på Mäklarkontoret under ”Samgåendet”.
För företagsförsäkringar erbjuder Trygg-Hansa faktura eller autogiro genom ett betalservicekonto. Om kunden i Moderna Försäkringar har betalat sin försäkring med halvår- eller kvartalsfaktura så kommer samma kund att få en helårsfaktura från Trygg-Hansa. Har kunden däremot betalat med autogiro i Moderna så kommer ett nytt autogiro att tecknas i Trygg-Hansa och ett medgivande skickas till kunden.
En förändring för motorförsäkringar och FFA
När det gäller motorförsäkringar utgår möjligheten att betala kvartalsvis både på enskild motor och flerfordonsavtal (FFA). Har kunden betalat enskild motor kvartalsvis kommer den istället att få en halvårslösning. Om kunden har betalat sitt FFA halvårs- eller kvartalsvis kommer den att få helårsbetalning. Detta eftersom vi saknar halvårs- eller kvartalsbetalning som alternativ på FFA-avtalen i Trygg-Hansa. Har kunden däremot betalat med autogiro i Moderna så kommer ett nytt autogiro att tecknas i Trygg-Hansa och ett medgivande skickas till kunden.
Så administrerar vi försäkringshandlingarna
När det kommer till administration av försäkringshandlingar så kommer de konverterade kunderna att synas i Mäklarkontoret samma dag som försäkringen börjar gälla i Trygg-Hansa. Om du har registrerat din mejladress för att få företagsförsäkringshandlingarna per mejl så kommer samma gälla de konverterade kundernas handlingar. Om man inte har gjort det så går både företags- och motorhandlingarna per post. Arbetar ni i ett sakförsäkringssystem med en automatisk filöverföringslösning med oss så kan ni fortsatt hämta handlingarna i det egna systemet.
Mer information hittar ni på Mäklarkontoret
Missade du någon av informationsmötena i våras eller önskar en uppfräschning i vad som sades? Det är inga problem – all dokumentation finns på Mäklarkontoret under ”Samgåendet”. Där hittar ni presentationerna från mötena, kompletta villkorsjämförelser över 130 olika villkor samt en komplett Q&A med vanliga frågor och svar.