En marknadsspaning och tips att dela med kunden
Mycket händer i vår omvärld och även om vi kanske har slutat prata om pandemin vid kaffeautomaten så har andra heta frågor tagit plats i dialogen. Numera är det ämnen som elpris, ökad drivmedelskostnad, långa väntetider på material och verkstäder och en tuff fastighetsmarknad som cirkulerar. Det är givetvis faktorer som spelar mer och mindre roll beroende på vilken bransch man är verksam inom men generellt är det många företag som drabbas och oroar sig.
Vi har tittat närmare på några områden där vi märker av att man är frågande som kund till hur det går till och hur man kan komma att påverkas.
Att vara rätt försäkrad är viktigare än någonsin
En försäkring har som syfte att skänka trygghet ifall det värsta händer. Det kan den bara göra om den är rätt utformad utifrån kundens verksamhet och faktiska behov. Här är du som förmedlare otroligt viktig! I oroliga tider där avbrott, stillestånd och ökade driftkostnader riskerar att slå omkull en kund som står utan säkerhet blir en tydlig kundkommunikation helt avgörande. Här handlar det främst om att säkerställa att man har rätt avbrotts- och egendomsbelopp och att kunden faktiskt förstår vikten av försäkringen trots att många kan behöva prioritera sina utgifter på grund av andra kostnadsökningar. Vi ser också nya risker framöver med att man exempelvis börjar anpassa sin dagliga drift på grund av att kostnaderna ökar. Det kan exempelvis handla om att man släcker ner lokalerna eller drar ner på värmen i större utsträckning. I värsta fall kan det innebära en ökad risk för inbrott eller frysskador.
Vikten av att betala i tid
För att en försäkring ska kunna ersätta en inträffad skada så krävs det att försäkringen är betald och gällande. Det ställer krav på att kunden har betalat sin premie i tid. Återigen kan du som förmedlare bidra med mervärde i kunddialogen genom att hålla lite extra koll på Mäklarkontorets startsida under ikonen ”Påminnelser”. När försäkringen inte betalas i tid utgår möjligheten att få skadeersättning för skador som inträffat under ”glappet” i försäkringen. Detta glapp kan även få framtida konsekvenser då det innebär ett brott i den karenstid som rättsskyddsförsäkringen ställer krav på. Det innebär att försäkringen inte kan nyttjas för tvister där tvistedatum och grunden till tvisten ligger på varsin sida om glappet. Vi ser just nu en risk för att antalet rättsskyddsansökningar kommer att öka i takt med att företagare börjar bevaka sina egna utställda fakturor och arbeta hårdare för att få in sina kundfordringar.
En ökad försäkringspremie – vad kan den bero på?
Försäkringspremien drivs av den risk som en verksamhet innebär i sig sett till sannolikhet för skada vägt mot redan inträffade skador och dess kostnader. En ökning av priset vid försäkringens förnyelse beror, utöver resultatet det föregående året, på marknadsindex på olika håll och till viss del inflationen.
Annorlunda i år jämfört med tidigare år är att index såväl som inflation har ökat med stora tal. Det gäller bland annat för byggnader, varor och material. Detsamma gäller kostnaden för vissa varor och drivmedel. Det drabbar främst skadekostnaderna för oss som försäkringsbolag vilket innebär att vårt pris ut mot slutkund också påverkas. Precis på samma sätt som ökade driftkostnader ökar våra gemensamma kunders priser mot deras slutkunder.
Vilka faktorer påverkar priset?
- Skadefrekvensen inom motor har ökat, vilket till stor del beror av att antalet fordon på vägarna har kommit upp i den nivå vi såg innan pandemin och till viss del även passerat den tidigare nivån. Det säger sig självt att fler fordon ökar risken för skada.
- Priset på material har gått upp vilket innebär att varje skada blir dyrare att åtgärda. Priset på glas och lack har exempelvis ökat med över 20 procent och kaross med 6 procent. Inom byggsektorn var priset på trä en utmaning under förra hösten och våren. I takt med att det har stabiliserats har priset på stål och olika typer av metaller fortsatt att öka och slutpriset hos en bygghandel har ökat med ungefär 43 procent de senaste 12 månaderna. Vad gäller skivmaterial och väggbeklädnad ser vi ökningar på ungefär 15–20 procent.
- Leverantörsproblematiken dröjer sig kvar vilket bland annat innebär att verkstäder får vänta längre på reservdelar och byggare får vänta på sitt material. Fordon blir kvar längre och avbrottskostnaden och stilleståndsersättningen tenderar att bli högre än den faktiska reparationskostnaden. När det kommer till egendomsskador så tar det längre tid för verksamheten att komma in i lokalerna igen även om man försöker hitta kreativa sätt att låta kunder flytta in trots att skadorna inte är fullt åtgärdade. När det gäller skador i bostadsfastigheter händer det att de boende får möjlighet att flytta in, trots att golvet inte är lagt, mot en mindre ersättning för besväret.
- Kostnader för drift av verksamheten ökar. Ingen av våra gemensamma kunder är fredad mot prishöjningen på exempelvis el och kaffe. Många kunder har även stora leasingkostnader i företaget, för exempelvis större maskiner och verktyg. Det ligger en oro kring räntan och de allra flesta väntar på att den ska stabiliseras för att i alla fall kunna arbeta och anpassa sig utifrån den. Det stora problemet är nödvändigtvis inte räntans storlek, utan just det faktum att den är osäker just nu.
- Fordonen blir alltmer komplexa vilket kräver andra resurser än tidigare. En hybridbil är bland det mest krävande reparationsarbetet för en verkstad.
- Hyrbilskostnaderna sköt i höjden i somras och har ännu inte stabiliserats. Detta påverkar till syvende och sist den totala skadekostnaden för brukaren som behöver en hyrbil medan deras fordon står på verkstaden.
- Flera mindre skador anmäls nu än normalt. Generellt kan sägas att vid sämre tider så anmäler våra gemensamma kunder fler mindre skador till sitt försäkringsbolag. Normalt hade kunden kanske inte lagt ner tiden på att anmäla utan istället betalat skadan själv för att kunna släppa den och gå vidare. När man däremot inte har de pengarna att avvara så tar man hjälp av försäkringen i fler fall än innan. Det påverkar såklart skaderesultatet i slutändan vilket kan komma att påverka premien. Det är den kända ”många bäckar små”- effekten.
Skadeförebyggande åtgärder kopplat till ekonomin
Vi brukar uppmana våra kunder till att arbeta skadeförebyggande och på samma tema innehåller flera av våra Onsdagsklubbar tips som du som förmedlare kan ta med till kunden. Det vi ser kopplat till samhällsekonomin och läget just nu är att den här krisen tyvärr kan leda till en lägre investeringsvilja i exempelvis brandlarm och andra större skadeförebyggande åtgärder. Det påverkar förstås risken för att det inträffar en skada och drar man det långt så kan det även ha en inverkan på vår aptit av att försäkra en enskild kund med lite högre risker i sin verksamhet.
Vad gör vi för att underlätta för våra gemensamma kunder som bilägare?
Som skadedrabbad vill man inget annat än att hamna i samma sits som innan skadan inträffade, vilket rimmar med försäkringens syfte. För många av våra gemensamma kunder innebär det att få ut sina fordon på vägarna igen. Som vi redan har varit inne på så är det mycket just nu som påverkar verkstädernas möjlighet att hinna med alla fordon som kommer in för reparation. Detsamma gäller givetvis för våra partnerverkstäder, vilket har inneburit att vi har behövt tänka om och tänka nytt för att kunna hjälpa kunden på bästa sätt. Det har bland annat lett till att vi aktivt arbetar med att flytta fordon mellan verkstäder. Här kan du som förmedlare hjälpa din kund om densamma har förslag på en annan verkstad som har mer tid och möjlighet att reparera skadan än den vi först hänvisat till. Vi ser även till att inte uppmana kunder med fordon som fortsatt är godkända för trafik att komma in med bilen till verkstaden förrän vi ser att det finns en möjlighet till reparation inom en snar framtid. Detta för att minska avbrott, stillestånds- och hyrbilskostnader.
Våra avtalade samarbetspartners
Som ni vet har Trygg-Hansa ett stort nätverk av leverantörer inom såväl bygg- som fordonsbranschen. I samband med samgåendet med Moderna har nätverket växt sig än större. Det vi har gjort är att vi gick igenom vilka partners vi hade i respektive bolag, värderade vilka partners vi önskade fortsätta med och analyserade möjligheten att koppla in flera. Resultatet blir att vi kan erbjuda kunderna fler alternativ när vi åtgärdar skador. Det innebär också att vi kan sprida uppdragen på flera leverantörer vilket minskar belastning på en enskild aktör och kortar ner tiden för åtgärdandet. Mer om våra avtalsentreprenörer inom bygg kan ni läsa om i nästa artikel här nedan.
Om du arbetar inom yrkestrafiken och har kunder som är fundersamma kring marknaden just nu så tipsar vi om att delta på vår livesända Yrkestrafikdag den 29/11 klockan 13–17. Allt du och/eller din kund behöver är denna länk:
Trygg-Hansa - Yrkestrafikdagen 29/11 kl 13-17 - Klicka här för att ansluta!