Allra först behöver du ta fram dokument som visar att du har rätt att hantera försäkringarna åt dödsboet. Det är olika dokument beroende på om bouppteckningen är klar eller inte, och du kan även behöva en fullmakt.
Innan bouppteckningen är klar: dödsfallsintyg
Det enda vi kan hjälpa dig med innan bouppteckningen är klar, är att berätta vilka försäkringar den avlidna personen har haft hos oss. I så fall behöver du skicka in ett så kallat dödsfallsintyg med släktutredning. Intyget visar bland annat datumet för dödsfallet och vilka efterlevande som finns.
Beställ dödsfallsintyg hos Skatteverket
Efter bouppteckningen: kopia på bouppteckningen
När bouppteckningen är klar behöver du en kopia på bouppteckningen, för att till exempel kunna säga upp försäkringen och anmäla eventuella skador.
Bouppteckningen visar bland annat vilka som är delägare i dödsboet. Du kan beställa en kopia hos Skatteverket, eller scanna eller fotografera en utskrift.
Beställ kopia av bouppteckningen hos Skatteverket
Om du företräder delägare i dödsboet: fullmakt
I de här situationerna behöver du även en fullmakt:
- om du tar hand om ett dödsbo där du är en av flera delägare
- om du tar hand om dödsboet som utomstående, det vill säga om du inte är en av de efterlevande enligt släktutredningen eller bouppteckningen.
Fullmakten ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. De intygar då att du får företräda dem och ta hand om försäkringarna ensam.
Du skickar fullmakten till oss ihop med dödsfallsintyget eller kopian på bouppteckningen.
Du hittar en
mall för fullmakten på sajten Efterlevandeguiden.