Du verkar använda Internet Explorer. För att kunna använda vår webbplats behöver du byta till en annan webbläsare , t.ex. Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Här hittar du information om hur våra försäkringar för privatpersoner gäller i samband med coronaviruset.
Läs mer om vad du bör tänka på
Läs mer om reseskyddet
Läs mer om sjukdom och karantän
Trots att Sverige och andra länder lyft restriktionerna kan nya regler för resor och karantän komma med kort varsel. Kom också ihåg att sjukvården kan vara hårt belastad. Det kan vara svårare och ta längre tid att få hjälp om du blir sjuk eller skadad. Din försäkring kan inte ge dig förtur till vård. Det kan dessutom vara svårare än vanligt att till exempel få tid hos en bilverkstad.
Blir det semester på hemmaplan i år? Reseförsäkringen i vår hemförsäkring gäller även för resor i Sverige om du ska vara borta från hemorten över natten. Till exempel kan du få ersättning om du blir sjuk och måste boka av en hyrbil eller en stuga som du har hyrt genom en förmedlare.
Oavsett om du bilar genom Sverige eller kör ner i Europa: kör extra försiktigt! Det kan ta längre tid än vanligt både att bli bärgad och att få en tid för reparation. Din försäkring gäller som vanligt om något skulle hända, men försäkringen hjälper dig inte att få hem bilen snabbare om verkstaden tvingas stänga en tid på grund av pandemin. Om olyckan är framme utomlands ska du ringa SOS International på +46 771 866 866. Om du behöver bärgning i Sverige ringer du 0771-111 510.
Vissa länder, till exempel Thailand, kräver ett intyg som visar att du har en reseförsäkring som gäller vid sjukdom, inklusive covid-19. Logga in på Mina sidor och gå in på din hemförsäkring för att ladda ner intyg om reseförsäkring. Intyget visar också att du har en ansvarsförsäkring, något som krävs när du t.ex. åker skidor i Italien.
Om du har bokat en resa som blivit inställd av resebolaget eller inte kan genomföras på grund av inreseförbud eller UD:s avrådan, rekommenderar vi att du kontaktar resebyrån eller flygbolaget för att undersöka vilka möjligheter du har att få pengar tillbaka.
Om du har tilläggsförsäkringen Utökad reseförsäkring i din hemförsäkring har du ett avbeställningsskydd. Det gäller om du bokar av en resa för att du eller någon du ska resa med har blivit sjuk. Avbeställningsskyddet gäller inte om du vill avboka en resa på grund av oro för smitta, eller för att UD avråder från resor. Här kan du anmäla att du har avbokat en resa på grund av sjukdom.
Är du osäker på om du har Utökad reseförsäkring? Logga in på Mina sidor och läs om din hemförsäkring.
Reseskyddet i hemförsäkringen gäller i 45 dagar. Om du befinner dig utomlands och behöver förlänga din reseförsäkring ska du göra det innan de 45 dagarna har passerat. Ring oss på +46 771 111 600 så hjälper vi dig.
Om du insjuknar i covid-19 utomlands och behöver vård så gäller reseskyddet i hemförsäkringen precis som för andra sjukdomar. Du kan då få ersättning för
Om du är utomlands och har smittats av coronaviruset, kontakta SOS International på telefonnummer +46 75 243 65 00.
Reseförsäkringen ger däremot ingen ersättning för kostnader som kan uppstå om du blir satt i karantän och inte heller för extra kostnader som kan uppstå om du behöver evakueras på grund av viruset.
Om du sätts i karantän uppmanar vi dig att följa instruktionerna från de lokala myndigheterna samt att ta kontakt med Sveriges ambassad eller konsulat. Om du behöver boka om din hemresa, kontakta resebyrån eller flygbolaget.
Vilken hjälp du kan få bero på vilken slags försäkring du har hos oss. Det är skillnad på våra privata försäkringar och de gruppförsäkringar du kan teckna via fackförbundet.
Är du osäker på vilken försäkring du har? Logga in på Mina sidor eller titta i ditt försäkringsbrev.
Om barnet har vår barnförsäkring kan ni få ersättning om barnet har konstaterad smitta och behöver vara hemma i minst 10 dagar.
Om ditt barn har konstaterad smitta och du vill begära ersättning, kan du anmäla det som en skada.
Du som har vår sjuk- och olycksfallsförsäkring eller barnförsäkring kan du få ersättning om du insjuknar till följd av coronaviruset (förutsatt att övriga villkor för ersättning är uppfyllda). Det finns inget undantag för pandemier i försäkringen. Du kan bland annat få ersättning om du blir inlagd på sjukhus. Även barnförsäkring som du har via facket ger rätt till ersättning.
Om du har en sjukförsäkring via ditt fackförbund kan du få ersättning om du skulle bli sjukskriven i mer än 90 dagar. Försäkringen gäller vid covid‑19 på samma sätt som för andra sjukdomar.
Om du har konstaterad smitta kan du anmäla det som en skada direkt på webben.
Har du endast en olycksfallsförsäkring kan du däremot inte få ersättning, eftersom covid-19 inte räknas som ett olycksfall.
Det beror på vilken omfattning du har valt på din försäkring. De ersättningar som kan bli aktuella är:
Försäkringen ger inte rätt till privat vård för behandling covid-19, eftersom sjukdomar som är anmälningspliktiga enligt smittskyddslagen är exkluderade ur försäkringen för privat vård.
Nej, ingen av våra sjuk- och olycksfallsförsäkringar ger ersättning för förlorad arbetsinkomst om du är i karantän utan att vara konstaterat smittad. Ersättning från vår sjuk- & olycksfallsförsäkring kan bli aktuellt först efter 30 dagars sjukskrivning och kräver läkarintyg.
Genom försäkringskassan kan du dock ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning eller ersättning för vab om ditt barn är smittat. Läs mer om coronaviruset hos Försäkringskassan.
Nej, vi kan inte erbjuda provtagning för coronaviruset.
Om du har allmänna frågor om coronaviruset, ring det nationella informationsnumret 113 13.
Du hittar också vanliga frågor och svar om viruset på Folkhälsomyndighetens webbplats.