E-faktura, faktura och autogiro

​​Vanliga frågor om betalning

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om betalning och autogiro.​

Har jag betalat?

Du kan kontrollera om du har betalat din faktura genom att logga in på Mina sidor. Under Betalningar​​ ser du alla de inbetalningar du har gjort, samt eventuella autogirod​ragningar. Bra att veta är att det kan ta tre dagar från att du gjort en betalning tills det syns på Mina sidor.​​

Hur byter jag till autogiro?

​​Som privatkund skaffar du enkelt autogiro på ​Mina sidor.
Logga in med BankID.

Du kan läsa mer i vår autogiroguide.

När dras pengarna vid autogirobetalning?​

Om du väljer att betala med autogiro månadsvis så dras pengarna från ditt konto den första bankdagen varje månad. Om du betalar en gång om året dras pengarna den första bankdagen den månad försäkringen har huvudförfallodag. Du kan inte ändra datum för autogirodragningen.

Om det inte finns täckning på kontot när pengarna ska dras så försöker vi igen dagen efter.​​

Varför är autogirodragningen för två månader?

Det händer att du får betala för två månader vid en och samma autogirodragning. Oftast beror det på att du saknade täckning på kontot vid förra autogirodragningen. Om du saknar täckning på kontot och inte betalar den faktura vi skickar ut, drar vi ett dubbelt så stort belopp vid nästa autogirodragning.

​Beloppet som dragit för försäkringen är högre än väntat, varför det?​

Om du har tecknat en ny försäkring kan första fakturan eller autogirodragningen vara högre än månads- eller årspriset du fick när du tecknade försäkringen. Det beror på att första fakturan ofta avser lite mer än en månad eller ett år – du betalar för kommande månad, plus eventuella dagar som är kvar i den månad du tecknade. På fakturan eller autogirobeskedet ser du vilken period den gäller för.

Varför får jag en faktura när jag valt autogiro?​​

Det beror antagligen på att vi inte har fått ditt autogiromedgivande, och därför inte har rätt att dra pengarna från kontot. Logga in på Mina sidor och lämna ditt medgivande under Betalningar.​​ 

Tänk på att du bara kan ansluta autogirot till ett konto som är ditt. Om du delar konto med någon annan måste det vara du som står som huvudkontohavare.

Jag vill betala från ett konto i utlandet - hur gör jag?

När du betalar till oss från utlandet behöver du ange vårt IBAN eller BIC-nummer.

IBAN: SE56 1200 0000 0136 3000 2455
BIC (kallades tidigare SWIFT): DABASESX
Bankens namn och adress:
Danske Bank
Box 7523 Betalningar från utlandet
103 92 STOCKHOLM

Välj hur du vill betala

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

  • faktura (per halv- eller helår)
  • e-faktura (per halvår, helår eller månad)
  • autogiro (per månad).

Du väljer betalningsalternativ när du tecknar försäkringen, men du kan alltid ändra det senare.

För pappersfaktura betalar du en fakturaavgift på 45 kr. Den avgiften slipper du om du väljer att dina försäkringspapper bara ska skickas till Mina sidor.

Byta till e-faktura

Om du vill byta till e-faktura per hel- eller halvår genomför du bytet via din internetbank. För att byta till e-faktura per månad, logga in med BankID på Mina sidor.

Byta till autogiro​

Du kan enkelt byta till autogiro på Mina sidor. Logga in med BankID.

​​

Autogiro – så fungerar det

Så byter du till autogiro​​

När du skaffar en ny försäkring kan du välja at betala månadsvis med autogiro. När du har valt det måste du gå in och lämna ett autogiromedgivande på Mina sidor.

Om du vill byta till autogiro på en försäkring du redan har kan du göra det på Mina sidorDär kan du se vilka försäkringar du kan byta betalsätt för och välja det.​​

Byte av​ bank eller konto för autogiro​

Om du ska byta till en annan bank så hjälper din nya bank dig med att flytta över autogirot. 

 Om du vill att pengarna på autogirot ska dras från ett annat konto inom samma bank kan du göra det i din internetbank. Om du behöver hjälp med detta, kontakta din bank.​​ ​

Så drar vi pengarna​​

Om du betalar månadsvis så dras pengarna från ditt konto den första bankdagen varje månad. Om du betalar en gång om året dras pengarna den första bankdagen den månad försäkringen har huvudförfallodag. Du kan inte ändra datum för autogirodragningen. 

Om det inte finns täckning på kontot när pengarna ska dras så försöker vi igen dagen efter. Om det fortfarande saknas pengar skickar vi en påminnelse med ett inbetalningskort. 

Om du inte betalar in med inbetalningskortet dras beloppet via autogiro den första bankdagen i nästa månad. Det innebär att vi då drar kostnaden för två månader vid samma tillfälle.​

Första månaden ​kan beloppet vara högre​

När du betalar med autogiro månadsvis betalar du alltid för en kalendermånad framåt. Vid den första autogirodragningen behöver du oftast betala även för de dagar som är kvar på månaden, plus nästa. 

Till exempel
Om du har tecknat din försäkring 4 januari görs din första autogirodragning den första bankdagen i februari. Då betalar du för perioden 4 januari till 1 mars. 
Från och med den andra autogirodragningen betalar du för en månad i taget.


Priser och rabatter

Vi ser alltid till att du får bästa priset på din försäkring hos oss.

Beräkna pris på en försäkring

Vill du se vilket pris du skulle få på en viss försäkring? Till exempel se vad det skulle kosta med en helförsäkring på bilen du vill köpa, eller jämföra våra olika sjuk- och olycksfallsförsäkringar? Det kan du enkelt göra direkt här på webben.​

Välj försäkringstyp och beräkna pris​.



Välj försäkringstyp och beräkna pris

Rabatt när du samlar försäkringar hos oss. Du kan få rabatt när du

  • samlar fler försäkringar hos oss
  • köper försäkringar via vår webbplats
  • har fördelar via en av våra samarbetspartners.​

Hittar du inte det du söker?

Du är alltid välkommen att ringa oss.

 
 
 
 

Ring oss

Om skadeärenden: vardagar 9–15.
​​Övrig kundservice: vardagar 8–​​19, helger 9–17.​​​​​​​​​

0771-111​ 110
 
 
 
 

Logga in på Mina sidor

På Mina sidor kan du enkelt lösa många ärenden på egen hand. Du loggar in med BankID.​​​

Logga in
​​