Du verkar använda Internet Explorer. För att kunna använda vår webbplats behöver du byta till en annan webbläsare , t.ex. Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Vad gäller min försäkring för? Vad och hur kan jag ändra i försäkringen? När kan man säga upp sin försäkring? Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren vi får om försäkringar.
Många vill veta innan de anmäler att något har hänt om försäkringen gäller för händelsen. Ett bra ställe att hitta svar på det är i försäkringens för- och efterköpsinformation. Där kan du se vad försäkringen täcker, hur mycket du kan få i ersättning och om vilka viktiga undantag som finns. För- och efterköpsinformationen är en sammanfattning av de fullständiga villkoren.
Om du har några tillägg eller individuella undantag i försäkringen framgår det av ditt försäkringsbrev.
Du hittar både för- och efterköpsinformation och försäkringsbrev när du är inloggad på Mina sidor.
Logga in och se försäkringsbrevLogga in och läs för- och efterköpsinformation.
Om du har tittat i för- och efterköpsinformationen men ändå är osäker på om det som hänt kommer gälla rekommenderar vi att du gör en anmälan. Då får vi in alla uppgifter vi behöver och kan ta ställning till ditt specifika ärende.
De flesta försäkringar löper ett år i taget och förnyas automatiskt varje år. Vi meddelar dig när det är dags. (Undantaget från detta är gravidförsäkringen, som alltid gäller tills ditt barn är 6 månader.) Om du vill avsluta en försäkring måste du kontakta oss, det räcker inte att sluta betala.
Under de 45 dagarna före försäkringens huvudförfallodag kan du göra ändringar i den. Du ser i ditt försäkringsbrev när huvudförfallodagen är.
Det händer att vi ändrar i våra försäkringsvillkor, till exempel så att försäkringen ska omfatta en ny typ av händelser. I så fall sker det i samband med den årliga förnyelsen av din försäkring. Du får alltid information om ändringarna i förväg.
Vill du lägga till skydd i försäkringen, ansöka om att höja försäkringsbelopp i din sjuk- och olycksfallsförsäkring eller höja körsträckan på din bilförsäkring? Detta och många fler ärenden kan du lösa själv på Mina sidor. Där kan du också ändra dina kontaktuppgifter och kontonummer för utbetalningar.
Vissa ändringar, som att ta bort tilläggsförsäkringar, kan du bara göra i samband med den årliga förnyelsen, dvs. de 45 dagarna inför huvudförfallodagen. Du ser datum för huvudförfallodagen på Mina sidor.
Exakt vad som går att göra på Mina sidor beror på vilken försäkring det gäller. En snabb översikt hittar du här: Det här kan du göra på Mina sidor.
Det här behöver du ringa oss för:
Om du vill sänka försäkringsbeloppet
Du når vår kundservice på 0771-111 110. Vardagar 8–19, helger 9–17.
Nej, det behöver du inte. Vi får veta det av Transportstyrelsen, och anpassar din försäkring efter det automatiskt.
Ja, du ska anmäla att det har tillkommit en person i hushållet. Du kan själv lägga till personen genom att logga in på Mina sidor och ändra i din hemförsäkring.
Om du har en hemförsäkring hos oss behöver du göra en flyttanmälan på Mina sidor. Gå till försäkringar och välj den försäkring du vill flytta.
För andra försäkringar än hemförsäkringar behöver du inte göra något särskilt: vi får in din adressändring automatiskt när du ändrar adress hos Skatteverket.
Fler vanliga frågor och svar om att ändra försäkringen
De flesta försäkringar löper ett år i taget och förnyas automatiskt varje år om du fortsätter att betala. Under de 45 dagarna innan huvudförfallodagen kan du göra ändringar i försäkringen. Du ser i ditt försäkringsbrev när huvudförfallodagen är.
Undantaget från detta är gravidförsäkringen, som gäller tills ditt barn är 6 månader.
Du kan avsluta försäkringen i förtid om du till exempel säljer det försäkrade. Ring oss så hjälper vi dig.
Om du säljer en bil eller annat fordon med registreringsskylt behöver du inte meddela oss, vi får veta det av Transportstyrelsen och avslutar försäkringen åt dig.
Här kan du läsa mer om vad som gäller när du vill säga upp olika försäkringar. Säga upp en försäkring – så fungerar det
Fler vanliga frågor och svar om våra försäkringar
Du är alltid välkommen att ringa oss.
Om skadeärenden: vardagar 9–15. Övrig kundservice: vardagar 8–19, helger 9–17.
På Mina sidor kan du enkelt lösa många ärenden på egen hand. Du loggar in med BankID.