Du verkar använda Internet Explorer. För att kunna använda vår webbplats behöver du byta till en annan webbläsare , t.ex. Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Den här sidan förklarar hur du anmäler en skada eller händelse till oss på Trygg-Hansa, och vad som gäller om du exempelvis är utomlands. Använd vår sida för anmälan om du vill anmäla en skada eller händelse.
Om du har ett pågående ärende hos Moderna Försäkringar eller Aktsam, så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ska du anmäla något nytt efter att din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa? Så här funkar det:
Är du osäker på när din försäkring började gälla hos oss? Den uppgiften hittar du i försäkringsbrevet på Mina sidor.
Efter att vi på Trygg-Hansa har tagit emot din skadeanmälan undersöker vi vad som har hänt och kollar vilka försäkringar du har. Så snart vi har ett besked meddelar vi dig. Ofta kan vi ge besked inom några arbetsdagar, men ibland måste vi utreda mer: om du till exempel har krockat
med någon måste den personen få chansen att ge sin version av vad som hände, och om du drabbats av en vattenskada kan skadan behöva besiktas innan vi vet vilken hjälp du ska få från försäkringen. Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.
.
Ring 0771-111 520
Ring 0771-111 510
Ring +46 771 866 866
Det bästa är om du inte väntar alls, utan anmäler på en gång. Då går det både enklare och snabbare för dig att få hjälp och ersättning. En del skador måste du anmäla inom en viss tid för att kunna få någon ersättning från försäkringen.
Om det som hänt inte är akut anmäler du det här på vår webbplats. Tänk på att om du blivit sjuk eller råkat ut för en olycka på resan så måste du ha besökt en läkare på plats för att kunna få ersättning från försäkringen. Är du utomlands och behöver akut hjälp? Kontakta SOS International på telefonnummer +46 771 866 866.
Om barnet inte är myndigt är det i första hand en förälder som ska göra anmälan. Det behöver inte vara den förälder som står på försäkringsbrevet. Den som anmäler ska uppge försäkringsnumret och barnets personnummer. Från 18 års ålder ska barnet i regel göra anmälan själv.
Det spelar ingen roll vem som anmäler krocken eller olyckan till oss. Det kan vara den som står på försäkringen, den som äger bilen, den som körde eller någon annan. Efter anmälan kommer vi dock att ha kontakt med den som står på försäkringen. Den personen kommer även att kunna följa hur det går med ärendet på Mina sidor här på vår webbplats. Det är viktigt att du anmäler olyckan oavsett om du anser att det är du eller någon annan som har orsakat den.
Se fler frågor och svar
När du eller någon i familjen varit med om en olycka är det mycket att tänka på. Det viktigaste är förstås att ta hand om den som har skadats. Men sen då?
Vad gäller egentligen om du krockar eller kör in i något? Vad behöver du göra, och när ska du kontakta oss på Trygg‑Hansa? Hur går det till att få bilen reparerad?
Om det händer någonting när du är utomlands, kontakta SOS International. De hjälper dig med bland annat akuthjälp och rådgivning.