Du verkar använda Internet Explorer. För att kunna använda vår webbplats behöver du byta till en annan webbläsare , t.ex. Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Det bästa är om du inte väntar alls, utan anmäler på en gång. Då går det både enklare och snabbare för dig att få hjälp och ersättning. En del skador måste du anmäla inom en viss tid för att du ska kunna få någon ersättning från försäkringen.
Det går dock att anmäla en skada eller händelse även om det skulle ha gått en tid. Hur lång tid som får ha gått för att du ska kunna få ersättning varierar. Hör av dig till oss om du är osäker.
Vill du anmäla en skada? Det gör du lättast här på webben. När du har anmält skadan kan du följa ditt ärende på Mina sidor. Om vi behöver ytterligare information kontaktar vi dig.
Om barnet inte är myndigt är det i första hand en förälder som ska göra anmälan. Det behöver inte vara den förälder som står på försäkringsbrevet.
Den som anmäler ska uppge försäkringsnumret och barnets personnummer
Från 18 års ålder ska barnet göra anmälan själv.
Du kan anmäla en skada, sjukdom eller ett olycksfall på någon annan, exempelvis din partner eller förälder. Efter anmälan kommer vi dock främst att ha kontakt med personen som är försäkrad eller som står på försäkringen, om det är möjligt. Om anmälan gäller ett dödsbo, kan du läsa mer om det på vår sida om dödsbon.
För att anmäla behöver du veta
Om du vill anmäla en skada som drabbat någon som inte ingår i ditt hushåll behöver du också veta den personens personnummer och försäkringsnummer.
Anmäl på vår webb Du kan anmäla en skada eller händelse här på webben, oavsett om skadan eller händelsen avser dig själv eller någon annan. Du behöver inte själv vara kund hos oss för att kunna logga in. I undantagsfall måste det vara den person som har råkat ut för något som själv anmäler händelsen, exempelvis i vår gravidförsäkring.
På sidan När du har krockat har vi samlat det mesta du behöver veta om du har råkat ut för en kollision.
Om du är osäker är det alltid bra att anmäla till oss när något har hänt. Vi hjälper dig med svar på om du kan få ersättning eller inte. Anmäl din skadehändelse på webben.
Det beror på vilken försäkring det handlar om och vilken typ av ersättning det gäller.
Om du har flera personförsäkringar kan du i vissa fall få ersättning från båda. Det gäller till exempel för ärr eller invaliditet om du har en sjuk- och olycksfallsförsäkring eller olycksfallsförsäkring hos oss, och en via din arbetsgivare. Däremot kan du inte få ersättning för kostnader från mer än en försäkring.
Om du har ett pågående skadeärende hos Moderna Försäkringar eller Aktsam, så hanteras det som tidigare, med samma kontaktvägar. Ska du anmäla något nytt efter att din försäkring har börjat gälla hos Trygg-Hansa? Så här funkar det:
Privatperson Du som privatperson anmäler din skada här på webben, och behöver alltså inte fylla i någon blankett. Efter att du har anmält skadan kan du följa ditt ärende på Mina sidor. Om vi behöver ytterligare information kontaktar vi dig. Läs mer om hur du anmäler en skada.
Företagskund Om du vill anmäla något som har hänt på ditt företag, kan du läsa mer om hur det går till på vår sida om skadeanmälan.
Se fler frågor och svar
Är du osäker på vad som gäller i just din situation? Du kan läsa mer om hur anmälan fungerar om du till exempel vill anmäla något som hänt någon annan än dig själv, om du befinner dig utomlands eller om undrar vem som ska anmäla att ditt fordon har blivit påkört.Trygg-Hansa Försäkring filial är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar personuppgifter bland annat för att kunna hantera skadeärenden. Du hittar mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter här.